1950-1976 | Assen: Gerrit de Vries.

 

Naam:

De Vries

Voornamen:

Gerrit

Woonplaats:

Assen

Geboorteplaats en -datum :

Leens, 21 augustus 1912

Plaats en datum van overlijden:

Assen, 4 november 2003

 

Beroep:

garagehouder en ziekenvervoerder

Functie:

directeur-eigenaar

In dienst van:

1938

In dienst tot:

1976


Gerrit de Vries (56) en zijn vrouw Hiltje Berghuis (57) tijdens de opening op 17 mei 1969 van het pand Vaart 104 in Assen. Bron: Collectie Martin de Vrij, Assen.

Gerrit de Vries (56) en zijn vrouw Hiltje Berghuis (57) tijdens de opening op 17 mei 1969 van het pand Vaart 104 in Assen.
Bron: Collectie Martin de Vrij, Assen.

 

Eénmanszaak aan de Sluisstraat

Gerrit de Vries werkte al op zeer jeugdige leeftijd in garagebedrijven in Ulrum en Grootegast (foto 1). Zijn wensdroom kwam in vervulling toen hij in 1938 een éénmanszaakje aan de Sluisstraat in Assen in fietsen en motorfietsen kon beginnen. Zijn zwager T. Berghuis, die in Assen woonde, had hem op dit pand gewezen. Zijn grote steun en toeverlaat was zijn vrouw Hiltje Berghuis (*Grootegast, 25 juli 1911-†Assen, 18 maart 1985) met wie hij in 1936 in Grootegast was getrouwd (foto 2). Zij wordt gekenschetst als een zakenvrouw. Ze had het ondernemen geleerd van haar vader Douwe Berghuis (gehuwd met Trijntje Top, die zelf een manufacturenwinkel dreef), die zijn schildersbedrijf kort voor de Tweede Wereldoorlog overdeed aan Jan Kwant (foto 3). Gerrit was een ‘selfmade man' en bouwde zijn bedrijf met dag en nacht hard werken op tot één van de meest toonaangevende automobielbedrijven van Drenthe. Zelfs indien hij op zondag naar de kerk ging, nam hij de ziekenauto mee om bij eerste alarm direct uit te kunnen rukken. Hij werd één van de oprichters van de Vereniging van Ziekenvervoerders in Drenthe en van de Vereniging van garagehouders ‘De Waag' in Assen. Voor hobby's had hij geen tijd.

Gezinsuitbreiding bij De Vries

Gerrit en Hiltje kregen twee zonen (Gerrit en Alfred) en drie dochters (Tinie Marijke, Marijke en Aletta). De oudste zoon Gerrit (*plaats?, datum?-†plaats?, datum?) kreeg in 1958 in Barcelona (Spanje) een auto-ongeval en later in 1975 opnieuw, als gevolg waarvan hij toen overleed. Alfred Douwe (*Assen, 21 februari 1947) kwam in de zaak van zijn vader. Dochter Tinie Marijke (*Assen, 08 12 1941) trouwde op 25 april 1964 in Assen met Martin de Vrij (*Leeuwarden, 1 april 1935 - †Assen, 31 juli 2007)), de zoon van Willem de Vrij, de garagehouder en ziekenvervoerder uit Leeuwarden. Een vriend van Martin, Teun Vijverberg, was vertegenwoordiger bij Simca-dealer Dijkstra in Leeuwarden en kende Gerrit de Vries en zijn dochter Tinie van een bezoek aan de RAI in 1958. Teun kreeg toen een oogje op Tinie, maar het zou anders lopen. Teun en Martin gingen in december 1959 naar Assen en daar klikte het niet tussen Teun en Tinie, maar wel tussen Martin en Tinie. Zij zouden op zaterdag 25 april 1964 te Assen in het huwelijk treden. In datzelfde jaar op 1 oktober kwam ook Martin de Vrij in de zaak van zijn schoonvader.

Sluisstraat tien keer verbouwd en uitgebreid

Het bedrijf aan de Sluisstraat werd tot tien keer uitgebreid en verbouwd (4 t/m 7). De Vries werd in 1947 eerst Borgward-dealer en in 1950 dealer van Morris. In 1954 volgde het dealerschap van Simca (in 1970 Chrysler France), dat op 1 januari 1980 vanwege het definitieve einde van Chrysler France en dus Simca, opgegeven moest worden, maar waarvoor het dealerschap van Volkswagen in de plaats kwam. In 1968 werd het voormalige pand van Stork aan de Nijlandstraat gekocht en in gebruik genomen als werkplaats voor Volvo personenwagens en als uitdeukerij en spuiterij. In 1970 kwam daar ook nog het prestigieuze Volvo-dealerschap bij. In een nieuw pand (architectenbureau Nieman en Ir. Steeniken; aannemer: J. Kuik & Zonen) aan de Vaart 104 werden vervolgens eerst nog de Simca's, maar daarna de Volvo's verkocht en onderhouden (foto 8).

Steeds nieuwe activiteiten bij De Vries

In 1939 had de Vries zijn eerste taxi op de weg gebracht. Met het latere telefoonnummer 10000 heeft de uit deze activiteit gegroeide Taxicentrale Assen B.V. stevig bijgedragen aan de groei en de bekendheid van het Autobedrijf de Vries. Het werd in 1984 verkocht aan Zantinge uit Beilen. Voor de oorlog was de Vries ook al begonnen met autorijlessen. Deze activiteit werd omgezet in de ‘Eerste Asser Autorijschool' en in 1964 verkocht aan één van zijn medewerkers de heer L. Schoon, die al jaren rij-instructeur bij De Vries was. Aan de activiteiten werden in de loop der jaren ook nog een takel- en bergingsbedrijf, een autolease- en een autoschadeherstelbedrijf toegevoegd en uiteindelijk ondergebracht in De Vries Holding, waarvan tevens de Ambulancedienst de Vries B.V. (opgericht in 1977) en de Import- en Handelsmaatschappij de Vries B.V. (ook opgericht in 1977) deel uitmaakten (foto 9).

Vervoerd met eigen ziekenauto

Toen in 2003 Gerrit op 90-jarige leeftijd zijn arm had gebroken, moest hij een paar weken later op 14 augustus met een ambulance vanuit zijn verpleeghuis naar het ziekenhuis worden gebracht om het gips te laten verwijderen. Als gevolg van stakingen van het ambulancepersoneel wilde men hem wel naar het ziekenhuis brengen, maar niet meer terug. Goede raad was duur, maar Martin de Vrij had hun oude Cadillac Fleetwood uit 1960 als oldtimer nog in de garage staan. Martin en zijn vrouw Tinie trokken een wit pak aan en togen met de Cadillac naar het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen om hun (schoon)vader alsnog op te halen (foto 10).

Enkele maanden later is Gerrit op 91-jarige leeftijd overleden.

Oproep:

Indien u naar aanleiding van deze tekst aanvullingen of verbeteringen ter beschikking hebt, nodigen wij u van harte uit deze bij de projectleider (zie colofon) te melden.

versie: 2008 06 05; auteur: Hans Waldeck.