1984-heden | Roden, Emmen en Assen: Jacques Besseling en begeleidingscommissie.

Naam

Besseling


Voornamen

Jacobus Anthonius Johannes


Woonplaats

Roden


Geboorteplaats en -datum

Apeldoorn, 8 maart 1954  

 


Beroep

Ambulancebegeleider


Functie

 Hoofd Meldkamer Ambulance Drenthe


In dienst vanaf

1984


In dienst tot 

Heden


 

Jacques werd in een gezin van een jachtopzichter van De Hoge Veluwe geboren. Hij was evenals vele familieleden voorbestemd om beroepsmilitair te worden. Na de lagere school en de MULO ging hij naar de Lagere Technische School in Apeldoorn om automonteur te worden. Hij kreeg in 1972 Diabetes mellitus, waarmee zijn militaire loopbaan in rook opging. In het ziekenhuis viel hij voor de verpleging. Hij trok naar het Psychiatrisch Ziekenhuis Bloemendaal in Den Haag (Loosduinen) om opgeleid te worden tot B-verpleegkundige. Voor zijn diplomering viel hij opnieuw, maar nu voor een verpleegkundige. Omdat haar moeder toen in Appingedam woonde, ging Carla (*Amsterdam, 4 januari 1951) echter als B-verpleegkundige werken in het Verpleeghuis Vliethoven in Delfzijl. Jacques ging met haar mee. Zij trouwden in Appingedam op 12 september 1975. Jacques had zijn opleiding niet afgerond. Op een dag in datzelfde jaar zag hij een ambulance rijden en solliciteerde -hij was tenslotte automonteur- bij Jan van Assen, de toenmalige ziekenvervoerder in Appingedam. Hij kon direct als chauffeur op de ziekentaxi en de ambulance aan de slag. Dit bedrijf werd in 1978 overgenomen door Gerrit en Albert van Dijk uit Delfzijl. In datzelfde jaar rondde Jacques met succes de opleiding ambulancebegeleider van dokter Volckmann in Groningen af en in 1979 de cursus hartbewaking van het Academisch Ziekenhuis Groningen. In 1981 werd zijn standplaats Delfzijl. 's-Ochtends ‘kinderritten' naar de kinderdagverblijven en daarna liggend ziekenvervoer. In die jaren maakte hij ook zijn eerste buitenlandritten, onder andere naar Oslo.

In mei 1984 voelde Jacques zich niet helemaal meer thuis bij Van Dijk in Delfzijl. Bij Ziekentransport Roden (ZTR) was een vacature ontstaan als gevolg van het vertrek van Herman Pluis naar de ZTM in Groningen. Jacques zou solliciteren bij Anton Holt, die toen samen met Chris Reinders de firmanten van de ZTR waren. Anton Holt werd echter die maand uitgekocht door Chris Reinders en dus kwam hij verrassenderwijs bij Chris terecht, die hem als ambulancebegeleider aannam, maar ook voor administratieve werkzaamheden (foto 4). Jacques en Carla gingen in Roden wonen. Binnen een half jaar deed hij het grootste deel van de administratieve werkzaamheden voor Reinders. Jacques zag dat er veel taxiwerk in Roden lag, maar Reinders wilde zich beperken tot zittend en liggend ziekenvervoer. Vanaf 1988 of 1989 vervulde Jacques de hoofdenfunctie bij Reinders. Het betaalde uitstekend, maar hij werkte daarvoor wel lang en veel. Zo lang en zoveel, dat hij in die periode ook weinig tijd had om het uit te geven. In 1991 wilde Chris Reinders zijn bedrijf van de hand doen. Jacques heeft samen met  Willem Kat (een bestuurder uit de wereld van de werkgeversverenigingen) nog overwogen een bod te doen op het bedrijf van Chris Reinders, maar kon niet op tegen de financiële mogelijkheden van de ZTM en De Vries Assen, die ook op het vinkentouw zaten. Jacques gaf Chris Reinders nog wel advies voor welke aanbieder te kiezen. Het werd in juni 1991 De Vries Assen; Roden lag tenslotte toch in Drenthe. De taxiactiviteiten gingen naar Zantinge uit Beilen.

Bij De Vries werd hij ambulancechauffeur. Hij was al sinds 1984 lid van de Vervoers- en VerkeersTechnische (VVT) Commissie van de SOSA. Hij schreef de lesstof, nam examens af en deed de profchecks. Hij deed heel graag de repatriëringen voor het IMT (Internationale Medische Transporten) van De Vries. Hij kwam daardoor in heel Europa van de Spaanse tot de Russische grens. Van al die reizen heeft hij een fotoboek bijgehouden.

In 2000 werd Jacques bij de oprichting van het Medisch Mobiel Team van het Academisch Ziekenhuis Groningen de Helicopter Landing Officer (HLO) en tegelijkertijd de chauffeur op de Volkswagen T3 Transporter (03-804) van het team, waarmee hij als hoofd van de Meldkamer Ambulance Drenthe nog rijdt.

Nadat hij in 2002 had aangegeven een leidinggevende functie te willen vervullen, vroeg William de Vrij hem clustermanager van Zuidoost Drenthe (Emmen) te worden. Er was daar veel onrust en Jacques vond het op zijn lijf geschreven om daar verbetering in te brengen. De periode in Emmen noemt hij nu een hoogtepunt in zijn carrière! In 2005 werd hij hoofd van de Meldkamer Ambulance Drente. In deze hoedanigheid is hij nu ook lid van de deelprojectgroep werkprocessen en kwaliteit van de witte kolom van de Noordelijke Gemeenschappelijke Meldkamer in oprichting.

Jacques was al vanaf 1978 toen hij bij Van Delft in Delfzijl in dienst kwam kaderlid in de sectorraad ambulance van het Nederlands Verbond van Vakverenigingen (NVV), dat in 1982 fuseerde met het Nederlands katholiek Vakverbond (NKV) tot de Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV). Hij heeft heel veel aan belangenbehartiging gedaan met natuurlijk oog voor de individuele werknemer, maar ook voor de werkgever. Ongeveer in 1980 de sectorraad bestuur van het NVV en heeft ook een korte tijd in de bondsraad gezeten. Hij was betrokken bij de opstelling van en onderhandelingen over de eerste CAO in de ambulancezorg. Hij kende de CAO uit zijn hoofd en wist niet alleen wat de rechten van de werknemers waren, maar ook wat plichten waren. Hij was ook betrokken bij de oprichting van de ondernemingsraad van de RAV Drenthe aan de Beilerstraat en was de eerste voorzitter.

Zijn afkomst uit een familie van militairen heeft hij nooit verloochend. Hij droeg zorg voor de herkenbaarheid van de diverse functies binnen het ambulancebedrijf door middel van ‘balken en sterren'.

Jacques is lid van begeleidingscommissie van het project ‘Geschiedenis van UMCG ambulancezorg'.

versie: 2008 06 26; auteur: Hans Waldeck.