1947-1954 | Roden: Austin K2Y 1942 van Karsijns en later van Kok.

 

Merk:

Austin

Type:

K2Y

Bouwjaar:

1942 (1947)

Kenteken:

HZ-77982

Eigenaar:

Garage Jan Karsijns, 1 januari 1953 naar Garage Kok in Roden

Carrosseriebouwer:

Gebroeders Visser, Leeuwarden

Bouwjaar carrosserie:

1947


De verbouwde Austin K2Y uit 1942 met kenteken HZ-77982 voor de afdeling Roden van het Nederlandse Rode Kruis gefotografeerd in het Vossepark in Leeuwarden vlakbij de toenmalige carrosseriefabriek van de Gebroeders Visser aan de Tramstraat. Omdat het waarschijnlijk de eerste burgerombouw is van een militaire Austin K2Y staat hij afgebeeld met de oorspronkelijke legerziekenwagen. Bron: Foto Frans Popken, Leeuwarden, Collectie Tjerk Karsijns, Roden

De verbouwde Austin K2Y uit 1942 met kenteken HZ-77982 voor de afdeling Roden van het Nederlandse Rode Kruis gefotografeerd in het Vossepark in Leeuwarden vlakbij de toenmalige carrosseriefabriek van de Gebroeders Visser aan de Tramstraat. Omdat het waarschijnlijk de eerste burgerombouw is van een militaire Austin K2Y staat hij afgebeeld met de oorspronkelijke legerziekenwagen. Bron: Foto Frans Popken, Leeuwarden, Collectie Tjerk Karsijns, Roden

Legerambulance verbouwt tot burgerziekenwagen 

De Austin, die in het najaar 1947 naar Roden kwam, was oorspronkelijk een Engelse legerambulance, die in grote getale na de oorlog aan Nederland geschonken zijn en in handen kwam van het Hoofdbestuur van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag. De kentekenregistratie vond dan ook plaats op naam van het Rode Kruis in Den Haag en was dus altijd een Zuid-Hollands HZ-kenteken. Deze Austins zijn ongewijzigd als ziekenwagen in Nederland ingezet, maar ook met geringe wijzigingen uitgevoerd door de Gebroeders Visser uit Leeuwarden. Al vrij spoedig na de oorlog werden deze auto's compleet omgebouwd tot burgerziekenwagens. In 1947 heeft de afdeling Roden van het Nederlandse Rode Kruis vermoedelijk de eerste door de Gebroeders Visser op deze wijze omgebouwde Austin ter exploitatie gekregen. Overigens hebben ook andere carrosseriebedrijven overeenkomstige ombouwen uitgevoerd. Volgens Jaap Buring, een oud-medewerker van Jan Karsijns, had de Austin een sirene, die met de hand aangeslingerd moest worden. Ook kende deze Austin al een zelf aangebracht systeem, waarmee het koelwater via een aansluiting op het elektriciteitsnet op temperatuur werd gehouden, zodat bij vriezend weer de motor bij het starten al enigszins warm was.

Presentatie op de Landdag van het Nederlandse Rode Kruis

De auto werd op de landdag van het Nederlandse Rode Kruis in juni (?) 1947 in Lunteren door de afdeling Roden getoond.

Vermoedelijk in december 1947 kwam een overeenkomstige Austin-ziekenwagen naar Assen. Hij had een identiek provinciaal kenteken HZ-77982. Dit was niet vreemd, omdat het kenteken op naam stond van de eigenaar en niet op naam van het voertuig. Het was bovendien toegestaan meerdere voertuigen op één kenteken te laten rijden in tegenstelling tot de huidige in 1952 ingevoerde kentekens.

Onderhoud steeds problematischer

Tijdens een inspectiebezoek op 16 januari 1951 werd aangegeven, dat het steeds moeilijker wordt de auto rendabel te houden. In het kringjaarverslag van het Drentse Rode Kruis van 1954 wordt vermeld, dat de Austin is verkocht voor de sloop en vervangen door een Cadillac. Dit is de Cadillac Fleetwood uit 1947, die in 1954 in opdracht van Garage Kok uit Roden tot ziekenwagen werd omgebouwd door de Gebroeders Visser uit Leeuwarden.

Auteur: Hans Waldeck, versie 2008 04 17