1950-1996 | De inrichting en uitrusting van de ziekenauto’s en ambulances van De Vries-Assen.

Over de inrichting en uitrusting van de ziekenauto's en ambulances van De Vries-Assen is merkwaardigerwijs weinig bekend. Het is dus een korte bijdrage over dit onderwerp. Maar ook een uitdaging voor (oud-)medewerkers om te reageren en hun kennis en ervaringen met de inrichting van deze voertuigen met ons te delen. Reageer dus op info@umcgambulancezorg.nl met jullie verhalen en foto's, zodat we meer te weten komen over de ontwikkelingen in de ambulance!
Het interieur van de Austin K2Y van het Nederlandse Rode Kruis met een carrosserie van de Gebroeders Visser uit Leeuwarden, die in 1952 in eigendom werd overgedragen aan Gerrit de Vries uit Assen. Let op de dubbele brancardopstelling en de met schikdempers afgeveerde brancarddragers en de overige karige uitrusting. (Bron: Collectie K.J.J. Waldeck, De Wijk)

Het interieur van de Austin K2Y van het Nederlandse Rode Kruis met een carrosserie van de Gebroeders Visser uit Leeuwarden, die in 1952 in eigendom werd overgedragen aan Gerrit de Vries uit Assen. Let op de dubbele brancardopstelling en de met schikdempers afgeveerde brancarddragers en de overige karige uitrusting. (Bron: Collectie K.J.J. Waldeck, De Wijk)

 

De uitrusting van de ziekenwagens en ambulances

De inrichting van de ziekenwagens in de jaren vijftig en zestig was nergens in het land van enige importantie. Ook niet bij De Vries. Het bleef meestal beperkt tot wat verbandmateriaal en -bij De Vries- houten spalklatten. In de Cadillac uit 1959 kwam voor het eerst een zuurstoftoedieningssysteem met een ‘brilletje'. Later kregen de ziekenwagens ook een wervelplank voor het opnemen van ongevalsslachtoffers met vermoedelijk wervelletsel.

Aanvankelijk hadden de ziekenwagen slechts één brancard, behalve in de Austin K2Y (foto 1).

In de Ford CustomSedan uit 1955 en de Cadillac uit 1959 konden wel twee brancards naast elkaar, maar dan kon er in de patiëntruimte geen begeleider meer mee (foto 2). In de Cadillac kon op de plaats van de opklapbare stoel rechts een tweede brancard geplaatst worden. In de kast links naast de brancard lagen de houten spalken en de dekens. Tegen de scheidingswand staat een zuurstoftoedieningssysteem op een opmerkelijk grote zuurstoffles.

In de Ford Transits uit de tweede helft van de zestiger jaren stond een Riemvis-brancard op de bodem van de ziekeauto en een tweede brancard hing in het dak en kon neergelaten worden (foto 3). De foto werd gemaakt bij de overdracht van één van de Fords Transit aan Taxi Fermin. Achter de brancard staat links Gezinus Klauke. Voor de brancard staan adjudant van de Rijkspolitie Piet Kinckel en rechts naast hem Martin de Vrij. Aan de zijwand van de patientenruimte hangt een rubberen AMBU-ballon en een afzuigapparaat! Ook werden in die jaren dubbele, boven elkaar geplaatste Riemvisbrancards gebruikt met de karakteristieke ronde veren (foto 4).

Met het inventarisbesluit uit 1978 van de Wet Ambulancevervoer werd de uitrusting van de ambulances wettelijk voorgeschreven en daarmee voor de meeste ambulances ook veel uitgebreider. Zelfs de monitordefibrillator (van welk merk?) voor het bewaken van het hartritme en het zo nodig opheffen van levensgevaarlijke hartritmestoornissen deed met de komst van de eerste verpleegkundigen op de wagen in de zeventiger jaren bij De Vries zijn intrede.

versie 2008 06 06; auteur: Hans Waldeck.